Jsme v obrovském konferenčním sále plném lidí. Potemnělým prostorem se rozléhá mystická hudba, která v některých momentech připomíná gregoriánský chorál. Najednou na pódium přichází prošedivělý muž v černém roláku. „Dnes spolu budeme psát historii,“ řekne. Potom rozevře náruč a požehná davu: „Vítejte v Macworldu.“

Že vám to něco připomíná? Ne, tohle není tajná seance následovníků Aštara Šerana ani speciální vydání Volejte věštce. To jen Steve Jobs na tiskové konferenci v San Franciscu předvádí nový mobilní telefon.

Pravdou je, že tohle video nepochází z dílny Apple. Jedná se o přepracovaný záznam prezentace prvního iPhonu od jednoho z fanoušků firmy, který video zkrátil a doprovodil ho tajemnou hudbou.

 

CO Z TOHO?

Největším úspěchem firmy je, pokud se její komunikační message dostane do mysli běžných lidí, a ti ji potom začnou sami opakovat: Když uvidí ženu s krabičkou bonbónů Lindt a napadne je, že se možná čerstvě zamilovala, nebo když kolem nich projede muž v nablýskaném Mercedesu a oni si řeknou, že je to asi vysoce postavený a mocný člověk. Bavíme se tu o jakémsi skrytém poselství značek, které všichni podvědomě vnímáme a následně reinterpretujeme. A zrovna Applu, který je v posledních letech už dokonce ikonickým zástupcem společnosti s archetypem Kouzelníka, se to očividně daří.

O záhadné duši Applu jsme si mimochodem nedávno povídali s Petrem Márou:

 

JAKÁ JE FIRMA S ARCHETYPEM KOUZELNÍKA?

Předobraz firem s archetypem Kouzelníka můžeme najít například u šamanů, čarodějů nebo alchymistů, kteří v pradávných dobách hledali prostředky k uzdravení, připravovali nápoje dlouhověkosti nebo se snažili získat zdroj nekonečného bohatství. Stejně jako oni se dnes některé firmy pokouší neustále překvapovat zákazníky originálními a praktickými novinkami. Přitom si libují v různých čarodějnických formulích a zaříkávadlech. Jednou je to nadpozemská vůně, potom kouzelné zážitky nebo zázračné účinky a nakonec třeba magická přitažlivost. Že to jsou hlavně značky z oblasti moderních technologií, je už asi jasné. Patří sem ale také třeba výrobci kosmetiky, doplňků stravy, anebo dokonce bankovní instituce. Všichni tihle jmenovaní mají obvykle vysoké ambice. Jejich snem je totiž stát se mistry ve svém oboru a zanechat po sobě na světě nesmazatelnou stopu.

 

NĚKOLIK PŘÍKLADŮ Z PRAXE

V americké reklamě na Dell se s tím moc nemažou. Inu Amerika.

 

Pamatujete si na reklamu s růžovým králíčkem, který jde a jde? Ta vytrvalost. Kouzlo, co?

 

Zapnout si poklopec, než si toho někdo jiný všimne? K nezaplacení.

MasterCard jako firma, která chápe, že důležitější než peníze jsou „magické zážitky“, které se nacházejí mimo materialistický svět.

 

Štítky: Archetypy