Představte si, že máte přímo u vás v kanceláři skupinku lidí, kteří zastupují vaše zákazníky. Máte možnost na ně promluvit, oni mají možnost okamžitě vám odpovědět a dokonce ve vteřině informovat všechny své přátele o výsledku vaší konverzace. Jediný problém je, že všichni mají na práci daleko lepší věci, než vás poslouchat. Vítejte ve světě sociálních médií.
Být cool se vyplatí
Aby vaše aktivity na sociálních médiích byly úspěšné, neměli byste o nich přemýšlet jako o druhořadém médiu, prostřednictvím něhož se sem tam „něco“ uveřejní. Vaše stránka nebo profil by naopak měly prostoupit prakticky celou vaší společností a ukazovat vše, co děláte, ať už je to nový produkt, zajímavý event, nebo jen vtípek, který jste připravili na kolegu. Jeden moudrý muž kdysi řekl: „Lidé, kteří u vás budou chtít pracovat, u vás budou chtít i nakupovat.“ Proto byste měli být tak cool, jak to jen lze.
Přinášejte něco navíc
Vaše komunikace by měla mít více rovin. Kromě klasického hard sellu byste tak svým zákazníkům měli přinášet i něco navíc. Budujte svou image a získejte si charisma. Nebuďte vždy bezpohlavní a neutrální, vyjadřujte názory a zaujímejte stanoviska. Od svých přátel přece také očekáváte jistou osobnost a ne jen chladnou neutralitu.
Zapomeňte na korporátní jazyk
Většina uživatelů sociálních sítí, zvlášť Facebooku, je mladších 35 let. Samozřejmě zde jsou zastoupeny i starší cílové skupiny, ale majorita je mladá. Této skutečnosti byste tak měli přizpůsobit tón své komunikace. Žádná firma není natolik strojená, aby nemohla komunikovat jako běžný člověk a sem tam udělat třeba i nějaký vtípek. Pokud to dokážou banky, tak vy také.
Sledujte, o čem si lidé povídají
Na sociálních sítích se střídají různé trendy, které byste měli rozhodně sledovat a v rámci real-time marketingu jich také i využívat. Ať už se jedná o kontroverzní událost, populární hashtag, hoax, různé druhy MEMů nebo řetězovou hru, vždy se vám něco takového může hodit a vy se tak téměř zadarmo svezete na vlně popularity. V těchto věcech je však potřeba být obezřetný a vybírat si jen takové trendy, které jsou nějakým způsobem spjaty s vaší značkou či podnikáním. Příklad dokonale zvládnutého real-time marketingu jsme mohli vidět například ihned po předávání prezidentského ocenění. Vzpomínáte na ty fleesové mikiny s natisknutou prezidentskou medailí? Bravurně zvládnutá akce.
Zapomeňte na psa, nejlepší přítel je smartphone
Od té doby, co existuje Instagram, jsme všichni „profesionální“ fotografové. Mějte proto svůj smartphone neustále u sebe. Kdykoliv se totiž může naskytnout příležitost něco zajímavého vyfotit, natočit a okamžitě umístit na váš firemní profil. Pro běžnou komunikaci si tak s Instagramem bohatě vystačíte. Jediným limitem bude vaše představivost a omezený počet filtrů. Pokud budete potřebovat fotky a videa v profi kvalitě, nechte to už raději někomu povolanějšímu.
Bez tabulek se neobejdete
Stejně tak, jako v celé marketingové komunikaci, i na sociálních sítích by mělo platit, že všechny vaše kroky budou vycházet z dat, které nasbíráte. Pravidelně byste tak měli sledovat úspěšnost jednotlivých příspěvků, dobu publikace, reakce uživatelů, ale i další metriky. Díky tomu si časem utvoříte dobrý obrázek o tom, jak své fanoušky či followery oslovit co možná nejlépe/efektivně. Nečekejte však okamžité výsledky. Vytvořit kvalitní profil na sociálních sítích není sprint, ale ultra-maraton. Odměnou za vytrvalost vám však bude kvalitní a relevantní feedback na vaše produkty, loajalita fanoušků a celkově lepší prodejní výsledky.